Ako zvládať dlhé dni pred počítačom

By Admin_Sk 3 years ago
Domov  >  Pohyb  >  Články o cvičení  >  Ako zvládať dlhé dni pred počítačom

Ako zvládať dlhé dni pred počítačom

Väčšina zamestnancov často trávi za písacím stolom 7 až 8 hodín denne: je to bežná súčasť každodenného života. Takýto každodenný život vám však nemusí robiť dobre: celodenné sedenie pred počítačom vedie k bolestiam chrbtice (v dôsledku nesprávneho držania tela), únave očí a iným ťažkostiam. Nemusí to však byť tak. Ak sa to týka aj vás, v nasledujúcich krokoch nájdete tipy ako jednoducho bojovať s dôsledkami sedavého zamestnania.

  • Správne držanie tela: Seďte správne – chrbát majte narovnaný, ramená stiahnuté dozadu, vrchnú časť monitora by ste mali mať v úrovni očí. Ak musíte hlavou pohybovať hore a dole, potrebujete si správne nastaviť výšku obrazovky. Vyskúšajte písať bez toho, aby ste mali zápästia opreté o stôl, klávesnicu či podložku. Nohy majte v kolenách ohnuté tak, aby ste kolená mali len o niečo vyššie než bedrá. Chodidlá by mali byť položené plocho na podlahe alebo vhodnej podložke.
  • Jednoduché strečingové cviky:
  • Krk: Ponaťahujte si krk – najprv pomaly pohybujte hlavou dopredu a dozadu, potom zo strany na stranu a nakoniec hlavou niekoľkokrát otáčajte, ako keby ste sa obzerali doprava a doľava. Môžete to robiť kedykoľvek na zmiernenie napätia a záťaže. Hlavou však nikdy nekrúžte – mohli by ste si poškodiť krčné stavce.
  • Plecia: Na uvoľnenie napätia v pleciach zakrúžte ramenami najprv 10-krát dopredu a potom dozadu.
  • Ruky a ramená: Uchopte rukami okraj stola na šírku ramien. Otočte ruky smerom k telu, nahnite sa vpred a vyhrbte ramená. Posnažte sa ešte viac a pritlačte ramená a lakte bližšie k stolu.
  • Zápästia: Ak mávate stuhnuté ruky, často krúžte zápästiami 10-krát v smere a potom 10-krát proti smeru hodinových ručičiek.
  • Robte si prestávky: V pravidelných intervaloch sa postavte a poprechádzajte, aby ste podporili krvný obeh v rukách a nohách a zabránili tak ich nadmernej únave. Prejdite sa k zdroju pitnej vody – urobte si krátku prechádzku vonku a/alebo použite schody namiesto výťahu. Okrem toho, že si trochu precvičíte nohy a srdce, čerstvý vzduch vám prospeje a prestávka vám pomôže uvoľniť sa.

Využite chvíle útlmu, kedy z akéhokoľvek dôvodu nedokážete pracovať. Vstaňte od stola a vyberte sa na krátku prechádzku. Ak máte priestor a súkromie, môžete skúsiť aj zopár kľukov alebo sklápačiek. Len toľko, aby ste cítili, ako vám pracujú svaly, nepotrebujete sa predsa spotiť – kancelária na to naozaj nie je vhodným miestom.

 

  • Ďalšie dobré zvyky:
  • Párkrát sa zhlboka nadýchnite: Precvičte si brušné svaly – po nádychu zadržte na niekoľko sekúnd dych a s výdychom svaly uvoľnite. Ak je to možné, choďte sa čerstvého vzduchu nadýchať von, ako sme spomenuli vyššie.
  • Počas celého dňa pite dostatok tekutín: Ak to budete robiť pravidelne, začnete sa cítiť čulejšie. Ak máte v práci zásobník vody, na stole majte položený pohár alebo hrnček, ale nie fľašu s vodou. Viete prečo? Ak sa budete chcieť napiť, budete sa musieť postaviť a zájsť si po vodu, a vlastne si tak pocvičíte a ponaťahujete sa.

Photo credit: thepatrick via Visualhunt / CC BY

print
Categories:
  Články o cvičení, Pohyb