OMEGA 3

By Admin_Sk 6 years ago
Domov  >  Výživa  >  Články o výžive  >  OMEGA 3

OMEGA 3

Ľudské telo potrebuje určité typy tukov, na tvorbu ktorých môže využiť iné tuky alebo suroviny. Neplatí to však pre omega-3 mastné kyseliny. Ide o esenciálne tuky, ktoré sa nemôžu vytvoriť v tele z iných zložiek, telo ich musí prijať zo stravy. Potraviny s vysokým obsahom omega-3 zahŕňajú ryby, ako napríklad makrely, sladkovodné pstruhy, slede, sardinky, lososy, tuniaky, platesy, ostatné morské potraviny vrátane rias a morských plodov, niektoré rastliny, oleje z orechov a rastlín, orechy (obzvlášť vlašské orechy), ľanové semená, olej z ľanových semien, cesnak a listovú zeleninu. Odporúča sa tiež používať celozrnné potraviny, olivový olej, čerstvé ovocie a odporúčaná je tiež mierna konzumácia vína.

Preukázalo sa, že omega-3 mastné kyseliny pomáhajú pri prevencii kardiovaskulárnych ochorení a môžu zohrávať ochrannú úlohu pri rakovine a iných ochoreniach. Ukazuje sa, že tieto tuky pomáhajú udržiavať srdcový rytmus v stabilnom stave, aby nedochádzalo k nebezpečným a potenciálne smrteľným náhodným rytmom. Omega-3 mastné kyseliny taktiež znižujú tlak krvi a pulzovú frekvenciu, zlepšujú funkciu ciev a pri vyšších dávkach znižujú hladiny triglyceridov, môžu zmierniť zápal, ktorý zohráva určitú úlohu pri rozvoji aterosklerózy.

Omega-3 pochádzajúce z rýb sa niekedy nazývajú morské omega-3. V západných diétach sa vyskytujú iné omega-3 mastné kyseliny, pochádzajúce z rastlinných olejov a orechov, ľanových semien a ľanového oleja, listovej zeleniny, ktoré slúžia ako zdroj energie.

Jedným z najlepších spôsobov, ako predchádzať srdcovým ochoreniam, je konzumácia potravín s nízkym obsahom nasýtených tukov a konzumácia jedál bohatých na mononenasýtené a polynenasýtené tuky (vrátane omega-3 mastných kyselín).

U mužov, ktorých strava je bohatá na ryby a morské potraviny, je nižšia pravdepodobnosť, že sa u nich objaví pokročilá forma karcinómu prostaty než u mužov s nízkym príjmom EPA a DHA. Denné užívanie rybieho oleja môže znižovať tlak krvi u ľudí s neliečeným vysokým tlakom.

Several small studies have found that fish oil helps reduce symptoms of rheumatoid arthritis (RA), including joint pain and morning stiffness. One study suggests that people with RA who take fish oil may be able to lower their dose of non-steroidal anti-inflammatory drugs. Omega-3 fatty acids, along with conventional therapies, may help relieve joint pain associated with these conditions.

V niekoľkých malých štúdiách sa zistilo, že rybí olej pomáha znižovať symptómy reumatoidnej artritídy (RA), vrátane bolestí kĺbov a rannej stuhnutosti. Jedna štúdia ukázala, že pacienti s RA, ktorí konzumujú rybí olej, si môžu znížiť svoju dávku nesteroidových protizápalových liekov. Omega-3 mastné kyseliny spolu s konvenčnou liečbou môžu pomôcť pri úľave od bolesti spojenej s týmito ochoreniami.

Ľudia s diabetom majú často vysoké hladiny triglyceridov a nízke hladiny HDL. Omega-3 mastné kyseliny z rybieho oleja môžu pomôcť pri znižovaní hladiny triglyceridov a zvyšovaní HDL.

Dokázalo sa, že rybí olej znižuje hladiny triglyceridov (tukov v krvi) a znižuje riziko úmrtia, infarktu myokardu, cievnej mozgovej príhody a poruchy srdcového rytmu u ľudí, ktorí už zažili srdcový infarkt. Taktiež pomáha pri prevencii a liečbe aterosklerózy tým, že spomaľuje tvorbu aterosklerotických plakov.

Niekoľko malých štúdií naznačuje, že EPA a rybí olej môžu pomáhať pri zmierňovaní symptómov lupusu – autoimunitného ochorenia charakterizovaného únavou a bolesťou kĺbov.

Omega-3 mastné kyseliny sú obzvlášť dôležité pre ženy, ktoré sú tehotné, plánujú tehotenstvo a pre dojčiace matky. Od tretieho trimestra tehotenstva až do druhého roka života potrebuje vyvíjajúce sa dieťa stabilný prísun DHA kvôli rozvoju mozgu (pamäť a výkonnosť) a iných častí nervovej sústavy. Sú nevyhnutné pre normálny rast a vývoj organizmu. Dojčatá, ktoré nemajú dostatok omega-3 mastných kyselín od svojich matiek počas tehotenstva, sú rizikové z hľadiska vývoja zraku a problémov nervovej sústavy. Symptómy nedostatku omega-3 mastných kyselín zahŕňajú únavu, slabú pamäť, suchú pokožku, srdcové ťažkosti, výkyvy nálady alebo depresiu a slabý obehový systém.

Niektoré štúdie ukazujú, že omega-3 mastné kyseliny môžu napomáhať pri zvyšovaní hladín vápnika v tele a zlepšovať pevnosť kostí, hoci nie všetky výsledky boli v tomto smere pozitívne. Niektoré štúdie tiež naznačujú, že u ľudí, ktorí nemajú dostatočný príjem esenciálnych mastných kyselín, je pravdepodobnejšia strata kostnej hmoty než u tých, ktorí majú normálne hladiny týchto mastných kyselín.

Niekoľko štúdií dokazuje, že ľudia s depresiou, ktorí užívali omega-3 mastné kyseliny súčasne s antidepresívami dostupnými na lekársky predpis, preukazovali vyššiu mieru zlepšovania symptómov než tí, ktorí užívali len samotné antidepresíva. Iné štúdie naznačujú, že príjem omega-3 mastných kyselín okrem iných výhod pomáha aj pri ochrane voči popôrodnej depresii.

V klinickej štúdii, ktorá zahŕňala 30 pacientov s bipolárnou poruchou sa ukázalo, že tí, ktorí užívali rybí olej súčasne so štandardnými liekmi na lekársky predpis v trvaní 4 mesiacov, mali menej výkyvov nálady a relapsov ako pacienti, ktorým sa podávalo placebo.

Deficit pozornosti/hyperaktívny syndróm (ADHD)

Deti s ADHD môžu mať nižšiu hladinu určitých esenciálnych mastných kyselín (vrátane EPA a DHA). V klinickej štúdii, do ktorej bolo zapojených takmer 100 chlapcov, sa pozorovalo viac problémov s učením a správaním u tých, ktorí vykazovali nižšie hladiny omega-3 mastných kyselín (napr. záchvaty hnevu a poruchy spánku) než u chlapcov s normálnymi hladinami omega-3 mastných kyselín.

Niekoľko štúdií ukazuje, že omega-3 mastné kyseliny pomáhajú zlepšovať symptómy porúch správania. Konzumácia jedál s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín predstavuje racionálny prístup u pacienta s ADHD.

Niekoľko štúdií tiež ukazuje, že znížený príjem omega-3 mastných kyselín je spojený s vysokým rizikom znižovania rozpoznávacích funkcií a demencie, ktoré súvisia s vekom, vrátane Alzheimerovej choroby. Vedci predpokladajú, že omega-3 mastná kyselina DHA má ochranné vlastnosti voči Alzheimerovej chorobe a demencii.

Niektoré štúdie naznačujú, že omega-3 mastné kyseliny môžu pomáhať pri zmierňovaní symptómov Crohnovej choroby a ulceróznej kolitídy, ak sa pridajú k farmakoterapii, ktorú predstavuje napr. sulfasalazín.

V klinickej štúdii, do ktorej bolo zaradených 29 detí s astmou, ktorým sa podával doplnok vo forme rybieho oleja bohatého na EPA a DHA v trvaní 10 mesiacov, sa zaznamenalo menej symptómov v porovnaní s deťmi, ktorým sa podávalo placebo.

Prostredníctvom dotazníka rozdaného viac ako 3000 ľuďom vo veku nad 49 rokov sa zistilo, že u tých osôb, ktorí konzumujú viac rýb, je menšia pravdepodobnosť, že sa u nich vyskytne makulárna degenerácia – závažné očné ochorenie, ktoré môže vyústiť do slepoty než u tých, ktorí majú menej rýb vo svojom jedálničku. Podobne sa v klinickej štúdii porovnávajúcej 350 pacientov s makulárnou degeneráciou a 500 osôb bez tohto očného ochorenia zistilo, že jedinci so zdravou rovnováhou v konzumácii omega-3 a omega-6 mastných kyselín a tí, ktorí majú vyššie zastúpenie rýb vo svojej strave, vykazujú menšiu pravdepodobnosť výskytu makulárnej degenerácie.

Zdá sa, že konzumácia jedál bohatých na omega-3 mastné kyseliny znižuje riziko kolorektálneho karcinómu. Napríklad u Eskimákov, ktorí tradične konzumujú jedlá s vysokým obsahom tuku, avšak v ich strave je značné množstvo rýb s bohatým obsahom omega-3 mastných kyselín, sa zaznamenáva nízky výskyt kolorektálneho karcinómu. V štúdiách na zvieratách a laboratórnych štúdiách sa zistilo, že omega-3 mastné kyseliny pôsobia ako prevencia zhoršovania rakoviny hrubého čreva. Predbežné štúdie naznačujú, že denná konzumácia rybieho oleja môže pomôcť pri spomalení rozvoja rakoviny hrubého čreva u pacientov vo včasných štádiách ochorenia.

U žien, ktoré konzumujú jedlá bohaté na omega-3 mastné kyseliny počas mnohých rokov, je menšia pravdepodobnosť rozvoja rakoviny prsníka.

Cyklosporín je liek, ktorý sa podáva ľuďom s transplantovanými orgánmi. Užívanie omega-3 mastných kyselín počas terapie cyklosporínom môže znížiť výskyt toxických nežiaducich účinkov spojených s podávaním tohto lieku, akými sú vysoký tlak krvi a poškodenie obličiek.

Dodržiavanie pravidiel zdravej výživy vrátane zvyšovania množstva omega-3 mastných kyselín vo vašej strave a znižovania pomeru omega-6 a omega-3 môže pomôcť pri zvýšení účinnosti skupiny liekov určených na znižovanie hladiny cholesterolu nazývaných statíny.

Omega-3 mastné kyseliny v štúdii na zvieratách znižovali riziko vzniku vredov tráviaceho traktu pri užívaní nesteroidových protizápalových liekov vrátane ibuprofénu a naproxénu. Potrebné je preskúmať, či majú omega-3 mastné kyseliny rovnaké účinky u ľudí.

S ohľadom na široký význam a výhody morských omega-3 mastných kyselín je dôležité konzumovať ryby alebo morské plody aspoň dvakrát týždenne, najmä mastné ryby (tmavé mäso), aby sa znížilo riziko cievnej mozgovej príhody až o 50 %.

Ryby, rastliny a oleje z orechov sú primárne zdroje omega-3 mastných kyselín. Odporúčajú sa studenovodné ryby, medzi ktoré patrí losos, makrela, platesa, sardinka, tuniak a sleď, ako aj ľanové semená, olej z ľanových semien, repkový olej, sójové bôby, sójový olej, tekvicové semená, tekvicový olej, portulaka kapustná, olej zo semien perilly, vlašské orechy a olej z vlašských orechov. Ostatné zdroje omega-3 mastných kyselín zahŕňajú morské živočíchy, napríklad vodné bezstavovce a riasy. Ľanové semená, ľanový olej, ryby a rybí olej je potrebné uchovávať v chladničke.

Deti by sa mali vyvarovať konzumácie rýb, ktoré môžu mať vysoký obsah ortuti, ako napríklad žralok, mečiar, pamakrela a štíhlica (tilefish).

print
Categories:
  Články o výžive, Výživa