Ovocie je pre vás užitočné!

By Admin_Sk 3 years ago
Domov  >  Výživa  >  Články o výžive  >  Ovocie je pre vás užitočné!

Ovocie je pre vás užitočné!

Nie je žiadnym tajomstvom, že ovocie je pre vás užitočné! Preskúmajme, prečo je to tak.

Prínos ovocia z hľadiska zdravia zaručuje jeho dlhodobé zlepšenie. Ovocie je dobrým zdrojom vitamínov a minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu tela. Ovocie môže pomôcť pri znižovaní rizika zdravotných komplikácií, akými sú infarkt myokardu, vysoký tlak krvi, srdcové ochorenia a diabetes. Draslík obsiahnutý v ovocí vám môže znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení a infarktu myokardu. Draslík môže taktiež znížiť riziko rozvoja obličkových kameňov a pomôcť pri strate kostnej hmoty spôsobenej vekom.

Ovocie je potrebné jesť surové, čerstvé a zrelé, menej sa odporúča konzumácia po jeho spracovaní alebo varení. Surové ovocie obsahuje všetky vitamíny a minerály, a tým vám poskytuje maximálny prínos z hľadiska zdravia. Ovocie obsahuje vysoké množstvá vody a vlákniny, ktoré udržia váš tráviaci trakt v čistote a vaša hmotnosť bude pod kontrolou.

 Živiny

Väčšina ovocia má prirodzene nízky obsah tuku, sodíka a kalórií. V ovocí sa nevyskytuje cholesterol. Ovocná vláknina, ktorá je súčasťou celkovej zdravej výživy, pomáha znižovať hladinu cholesterolu v krvi a môže znížiť riziko srdcových ochorení. Vláknina pomáha pri zmiernení zápchy a divertikulózy. Potraviny obsahujúce vlákninu, medzi ktoré ovocie patrí, pomáhajú nadobudnúť pocit sýtosti pri nižšom množstve kalórií. Kým celé alebo narezané ovocie je zdrojom vlákniny, ovocná šťava obsahuje len málo vlákniny alebo ju neobsahuje vôbec. Ovocie je tiež zdrojom mnohých základných živín, ktorých konzumácia je nižšia, než je potrebné. Patrí sem draslík, vláknina, vitamín C a folát (kyselina listová).

 Vedeli ste o tom?

Čučoriedky obsahujú antioxidanty nazývané antokyaníny, ktoré sú zodpovedné za ich modro-purpurovú farbu. Antokyaníny sú viac než len pigmenty; predstavujú vysokoúčinné antioxidanty, ktoré bránia poškodeniu buniek voľnými radikálmi.1 Štúdie svedčia o tom, že antioxidačné vlastnosti antokyanínov môžu chrániť organizmus pred kardiovaskulárnymi ochoreniami (vrátane cievnej mozgovej príhody) a neurodegeneratívnymi ochoreniami súvisiacimi so starnutím, medzi ktoré patrí Alzheimerova choroba.2 Antokyaníny môžu tiež zlepšiť proces učenia a pamäť.

Citrusové flavonoidy sú taktiež antioxidanty, ktoré môžu neutralizovať voľné radikály a chrániť pred srdcovými ochoreniami.3 Štúdie ukazujú, že citrusové flavonoidy môžu zlepšovať prietok krvi cez koronárne tepny, znižovať schopnosť artérií vytvárať krvné zrazeniny a predchádzať oxidácii LDL („zlého“) cholesterolu, čo predstavuje úvodný proces v tvorbe aterosklerotických plakov v tepnách.3

Jedna šálka jahôd poskytuje 50 kalórií a okolo 3 gramov vlákniny, z ktorých väčšina predstavuje rozpustnú vlákninu. Štúdie ukázali, že vláknina, a to najmä jej rozpustná forma, môže pomáhať pri znižovaní LDL („zlého“) cholesterolu.4 Vláknina napomáha regulácii trávenia a znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení prostredníctvom mechanizmov znižujúcich hladinu cholesterolu. Len jedna šálka jahôd poskytuje viac ako 100 % odporúčanej dennej dávky vitamínu C pre dospelých.

 

References:

  1. Nile SH, Park SW. Edible berries: bioactive components and their effect on human health. Nutrition. 2014;30(2):134-144.
  2. de Pascual T. Molecular mechanisms involved in the cardiovascular and neuroprotective effects of anthocyanins. Arch Biochem Biophys. 2014;559:68-74.
  3. Kozlowska A, Szostak-Wegierek D. Flavonoids–food sources and health benefits. Rocz Panstw Zakl Hig. 2014;65(2):79-85.
  4. Kumar V, Sinha AK, Makkar HP, de Boeck G, Becker K. Dietary roles of non-starch polysaccharides in human nutrition: a review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2012;52(10):899-935.
print
Categories:
  Články o výžive, Výživa