Potraviny, ktoré znižujú hladinu cukru v krvi

By Admin_Sk 3 years ago
Domov  >  Výživa  >  Články o výžive  >  Potraviny, ktoré znižujú hladinu cukru v krvi

Potraviny, ktoré znižujú hladinu cukru v krvi

Môžete sa stravovať spôsobom, bez obavy z vysokej hladiny cukru v krvi?

Konzumácia niektorých potravín môže pomôcť pri znižovaní hladiny cukru v krvi.

Škorica: Ak myslíte na škoricu, vaša myseľ sa môže prirodzene upriamiť na kombináciu škorice a cukru. Skutočnosť, že škorica je účinná pri znižovaní hladiny cukru v krvi a rizika rozvoja diabetu, môže preto znieť prekvapujúco. Hladinu glukózy v krvi nalačno znižuje škorica.. Okrem hladiny glukózy v krvi nalačno škorica tiež znižuje celkový cholesterol, triglyceridy a „zlý“ cholesterol s nízkou hustotou lipoproteínov (LDL), zatiaľ čo zvyšuje „dobrý“ cholesterol s vysokou hustotou lipoproteínov (HDL).

Buďte však opatrní: existuje niekoľko rozličných druhov škorice, z ktorých niektoré sú vhodnejšie ako iné. Napríklad saigonská škorica obsahuje vysoké koncentrácie kumarínu, prírodnej látky, v prípade ktorej existuje súvislosť s poškodením pečene. Bezpečnejšia je cejlónska škorica.

Senovka grécka: Ide o korenie, ktorého listy a semená sa bežne používajú v juhoázijskej strave. Semená senovky gréckej sú príbuzné fazuli. Používajú sa ako doplnok stravy u dojčiacich žien a v širokom sortimente liekov na báze liečivých rastlín. Senovka grécka znižuje hladinu krvného cukru u pacientov s diabetom a prediabetom.

Cesnak a cibuľa: Cesnak sa mnoho rokov používa na znižovanie hladín cholesterolu, tiež však znižuje hladinu cukru v krvi. Cesnakové výťažky zvyšujú množstvo inzulínu u pacientov s diabetom.

V mnohých receptoch je cesnak často doplnený cibuľou, ktorá by mala mať taktiež priaznivý účinok na krvný cukor. O zlúčeninách síry obsiahnutých v cibuli, medzi ktoré patria S-metylcysteín a flavonoid kvercetín, sa predpokladá, že sú zodpovedné za tieto blahodarné účinky.

Avokádo: Mononasýtené mastné kyseliny sú dôležitou súčasťou diéty na udržanie hladín krvného cukru. Tieto tuky sú dôležitými živinami v avokáde.

Ukázalo sa, že avokádo znižuje riziko metabolického syndrómu a diabetu. Zlepšuje hladinu glukózy v krvi nalačno a priemernú hladinu glukózy v krvi. Znižuje tiež inzulínovú rezistenciu, súčasť prediabetu – stav, pri ktorom bunky tela neodpovedajú na inzulín, ktorý sa tvorí v tele. Avokádo tiež zvyšuje pocit sýtosti po jedle a má uzdravujúci vplyv na tlak krvi a zápal.

Bobuľové plody: Antokyaníny sú látky, ktoré sa nachádzajú v pestrofarebných rastlinách, najmä v zelenine a ovocí. Tiež ich možno nájsť v čaji, mede, víne, orechoch, olivovom oleji a čokoláde. Ovocie s modrou, purpurovou a červenou šupkou obsahuje ich najvyššie koncentrácie. Černica a čučoriedky sú najbohatšími zdrojmi antokyanínov. Antokyaníny majú priamy vplyv na hladinu cukru v krvi tým, že potláčajú účinok niektorých tráviacich enzýmov. Týmto dochádza k spomaleniu trávenia a prevencii rýchleho nárastu hladín krvného cukru po konzumácii jedál bohatých na škrob. Živiny, ktoré sa nachádzajú v čučoriedkach, neúčinkujú len tým, že spomaľujú trávenie.

Pridávanie čučoriedok k strave ľudí s obezitou a prediabetom prostredníctvom dennej konzumácie čučoriedkových kokteilov (tzv. smoothies) v trvaní 6 týždňov zlepšilo citlivosť voči inzulínu. Ďalšiu výhodu predstavuje skutočnosť, že čučoriedky sú výborným zdrojom rozpustnej vlákniny a množstva iných dôležitých živín.

Ocot: Známa anglická opatrovateľka Mary Poppins mohla o tom spievať, keďže vedela, že „Lyžica octu znižuje cukor!“ Jablčný ocot je medzi propagátormi zdravej stravy už dlho populárny. Kyselina octová (ocot) znižuje hladiny niektorých enzýmov v žalúdku.

Pitie zmesi jablčného octu zriedeného vodou pred jedlom je zdraviu prospešné. Pomáha zvyšovať citlivosť voči inzulínu a tlmí rýchly nárast cukru v krvi po konzumácii jedla s obsahom škrobu u osôb s prediabetom aj diabetom.

Káva: Zvýšenie príjmu kávy o jednu šálku denne môže znížiť vaše riziko diabetu o viac než 10 percent.

Mango: Hoci mango môže mať paradoxne cukrovo sladkú chuť, toto delikátne ovocie v skutočnosti znižuje hladinu cukru v krvi. Denná konzumácia 10 gramov sušeného manga, ktoré zodpovedajú približne polovici čerstvého manga (okolo 100 gramov) pomáha znižovať hladinu krvného cukru u jedincov s obezitou. Mango taktiež obsahuje vlákninu a okolo 20 rozličných vitamínov a minerálov, vrátane vitamínu A, C a folátu.

Olivový olej: Olivový olej podporuje uvoľňovanie hormónu potláčajúceho chuť do jedla – leptínu. Olivový olej, ktorý je bohatý na rovnaké mononenasýtené tuky ako tie, ktoré sa nachádzajú v avokáde, okrem toho pôsobí preventívne voči inzulínovej rezistencii, ako aj voči ukladaniu brušného tuku.

Vajcia: Zaujímavá a možno prekvapujúca je skutočnosť, že ľudia s obezitou, ktorým sa na raňajky podávajú dve vajcia denne, stratia o 65 % viac hmotnosti než tí, ktorí konzumujú podobné raňajky bez vajec. Konzumácia vajec kontroluje hlad tým, že sa znižuje inzulínová odpoveď po jedle a kontroluje chuť do jedla tým, že bráni výrazným výkyvom hladiny glukózy a inzulínu. U ľudí, ktorí na raňajky konzumujú vajcia, sa počas 36 hodín po jedle zaznamenáva nižší príjem kalórií.

Orechy a semená: Orechové plody, ako napríklad mandle a semená, medzi ktoré patria konopné semienka, chia a ľanové semená, majú veľký význam pri znižovaní hladiny krvného cukru, ako aj pri podpore príjmu iných mikroživín.

Všetky orechy sú bohaté na chróm, ktorý pomáha pri znižovaní cukru v krvi. Mandle obsahujú relatívne vyššie množstvá horčíka než iné orechy, kešu orechy sú na druhom mieste. Ak hľadáte atraktívne občerstvenie, vezmite si za hrsť surových mandlí alebo kešu orechov. Dokonca aj ich malá hrsť bude dlhodobo kontrolovať hladiny krvného cukru a poskytovať vášmu telu množstvo mikroživín.

Ostatné potraviny: Aj mnohé ďalšie potraviny vám môžu pomáhať v snahe znížiť hladiny cukru v krvi, patrí sem jačmeň, citrusové plody a bataty. Veríme, že niektoré z uvedených potravín máte radi.

Záverom treba dodať, že najdôležitejší spôsob, akým zabrániť nástupu diabetu v prípade, že máte inzulínovú rezistenciu, je redukcia telesnej hmotnosti a telesná aktivita. Žiadna z potravín alebo doplnkov nenahradí dlhodobé výhody redukcie telesnej hmotnosti a telesnej aktivity.

Štipka škorice vo vašej rannej káve a miska čučoriedok môže byť správny spôsob, ako začať deň chutne a zdravo!

 

print
Categories:
  Články o výžive, Výživa